Bääää bääää låter det i stallet!

Lördag morgon och man vaknar av att det börjat ljusna utanför fönstret. Ligger där och filosoferar en stund medans jag börjar röra på den stela och gnisslande kroppen och som vanligt så ligger jag längst ut på sängkanten och balanserar för att mina kära hundar har lagt sig på tvärsen i min säng. Lyfter på täcket och dom tittar lite sömnigt på mig med en blick som säger -Hörredu matte vi sover faktiskt!

Nåväl, har ju inte tid att ligga och dra mig för länge i sängen så det är bara att kliva upp och på med stallkläderna. Svepa ett glas mjölk och laga till lammnäring sen ner med nappflaskan i jackfickan och ut till stallet för att kolla hur det står till med lilla lammet Kickan....Tänker givetvis -Har hon klarat natten? -Är hon sämre? -Eller hittar jag en kall och död liten lammkropp i boxen....så jag skyndar på mina steg och i förbifarten så tar jag med kusarnas morgongodis som dom får i krubborna medan jag klär på dom sina täcken.
Nerica frustar och smågnäggar precis som vanligt - jag först matte, se mig jag är här matte....japp, som vanligt så får tant Nerica sitt godis först och på med hennes tunna vintertäcke.
Därefter så styr jag stegen till boxen bredvid och kikar in men jag ser inte lilla lammet Kickan och jag får skrämselhicka och drar snabbt upp skjutdörren och går in...vem ligger och sover i hörnet om inte lilla lammet Kickan och brorsan ligger bara någon dm ifrån henne. Lockar på henne och då vaknar hon och kliver upp....-ja, matte jag är hungrig, fram med maten...hon tar flaskan och suger girigt i sig en goda mjölken och sen får husse ta över en liten stund så jag kan ge Nicki hennes lilla frukostgodis och på med det tunna regntäcket. Egentligen behöver inte Nicki täcke men det är för min skull eftersom jag vet hur mkt hon älskar att lägga sig och rulla i gyttjan och min kondition tillåter inte en sån där rengöringsrykt som behövs efter ett gyttjebad så det är enda anledningen till att hon har täcke på sig.....bara för min egen skull!

Så kilar jag ut med kusarnas frukosthö som jag lägger i ett gammalt badkar i hagen....jäkla bra uppfinning jag kom på....blir knappt inget hö som trampas ner i gyttjan och hästarna har alltid rent hö att äta av. Man tager vad man haver och det stod ett par gamla badkar här på gården och skräpade så jag provade och testet utföll till min belåtenhet....samt att höet heller inte blåser iväg utan ligger kvar i karet och att hästarna äter i sin naturliga ätställning...sen så står dom på var sin sida om karet och därför blir det heller inget gruff om maten eller platsen.
Husse fick äran att släppa ut kusarna och dom knatar glatt ut och vill äta sin frukost.

Vad möter oss nere vid fårhuset om inte en död tupp, antagligen slagen av en rovfågel :(
Attans så trött man blir men men sånt är livet även rovdjur måste äta för att leva och tuppen verkar dött rätt snabbt iaf och det är ju en liten tröst i eländet. Bara ta och begrava honom.....kolla till fåren i hagen och allt är i sin ordning. Inga fler tackor som verkar påbörjat lammning än så länge.
 
In i stallet igen och se om lammet KIckan vill ha mer mjölk och det vill hon....hon satte i sig hela 100ml innan hon gick och la sig för att ta en tupplur och brorsan Kicken var snabbt framme och la sig bredvid sin syster.
 
Allt klart ute så nu är det dags för frukost för matte, husse och hundarna :)
1 cassi:

skriven

väldigt fin blogg du har :)

Svar: Tack, jättekul att du tycker det :)
Maria Lindberg

2 rememberthiis.blogg.se:

skriven

Så söta :)

Kommentera här: