Första Mars!

Första mars föddes det två tvillingpar, ett par bagglamm tidigt på natten och nästa par bagglamm sent på kvällen.
De som var födda tidigt på natten var uppe och pigga när jag kom för att kolla till i bb-avdelningen på morgonen. De två bagglammen har min kära vän Petra Lindströms dotter Disa döpt till Olof och Christoffer efter Frostfigurerna.

Här ligger godingarna Olof som vit och lockig samt Christoffer som är vit och kortkrullig. Blålila streck fick dom på ryggen liksom deras mamma 582. Hönät till häst passar lika bra att utfodra får i och det blir inte så mkt spill heller samt att lammen gärna lägger sig under hönätet när mamma förser sig med mat i magen.
 
Vid 14 tiden på dagen så var jag ute i hagen och upptäckte att tackan 583 hade börjat föda men det var bara en vattenblåsa som hade kommit och spruckit men sagt och gjort så fick jag i sakta mak fösa in henne i en hästboxarna i stallet så att hon fick lugn, ro och trygghet. För att hon skulle känna sig extra trygg så tog i upp tackan och de för dagen nyfödda lammen till henne.....dagen gick men inget hände mer än att hon flåsade, pustade, stånkade och mellan varven käkade hon lite hö och drack vatten....la sig och klev upp igen. Tog som vanligt in kusarna vid 19 tiden och då var det fortfarande inga lamm....så det var bara att gå in och vänta. Strax efter 22 så var det dags för nattfodringen och när jag var klar med den så kollade jag till tackan igen och äntligen så såg jag ett par klövar sticka ut och hon låg o krystade men de flyttade ju knappt på sig så jag tänkte att här får jag hjälpa till lite grann. Så det var bara att ta ett lätt tag och framklövarna och känna efter lite försiktigt så att jag förvissade mig om att nosen var där den skulle vara och det var den och sen så krystade hon igen och då fick jag dra....eller rättare sagt lirka och dra i tackt med krystningarna....ut kom det en stor kraftig svart liten bagge. Mamma 583 började genast att slicka och prata med sin lille och jag skrubbade den med lite halm så att den skulle komma igång ordentligt med tanke på att det tagit så lång tid och sedan lämnade jag dom ifred igen och gick in igen en stund men efter knappt en timme så gick jag ut för att kolla hur det stod till och då hade hon rätt nyss fött ett vitt litet bagglamm till och det svarta lammet stod på knä och diade för fullt. Här har den lille vite baggen precis gjort ett första försök att komma på fötter, gick inte så bra men var snart på gång igen och prova att stå på sina vingliga ben.
 
Här ligger dom tryggt och fint tillsammans med sin mamma 583. Det här fotot tog jag på morgonen efter födseln när jag hade tagit ut kusarna. Ska bara komma på ett bra namn till dom som passar dom bra....salt & peppar kanske? Njae, vi får se vad det blir just nu är deras arbetsnamn svarten och viten.
 
1 Anonym:

skriven

Så fina,så mysigt att ha små lamm som

Svar: Ja, dom är mysiga :)
Maria Lindberg

2 Anonym:

skriven

Så fina,så mysigt att ha små lamm som skuttar runt i hagen sen när värmen börjar komma tycker du skriver så "härligt"😊. Hoppas vi kan ses snart nån dag om/när du har tid o lust? Teddy vill leka med brorsan Allan☺⚽💛. Kramar till dig fina Maria💜. å pussar till Allan o Stina från mig o Teddy💜.

Svar: Du är ALLTID välkommen vet du väl <3Tack för att du tycker till om bloggen.....Finns säkert en hel del stavfel och andra skrivfel men det bjuder jag på eftersom jag inte orkar att lusläsa för att hitta allt tokigt och felaktigt så jag väljer att trycka på knappen att jag är klar så får det bli som det blir. Jag har ju många fel och brister så varför inte visa dom när jag ändå är igång ;)
Kramar tillbaka Jenny <3 Stina och Allan pussar tillbaka <3
Bara jag nämner Teddys namn så reagerar både Allan och Stina med att gny och lägga huvudena på sned :D
Maria Lindberg

3 Anonym:

skriven

Underbart fina!! Så söta!! Kommer snart igen! ❤️

Svar: :)
Maria Lindberg

Kommentera här: